FAQ GDPR



Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe Europese regelgeving voor de bescherming van persoonsgegevens van kracht. Mogelijk heb je hierover vragen of bedenkingen. Wil je weten welke gegevens wij over jou verzamelen, waarvoor we deze gegevens gebruiken, hoe lang we deze bijhouden of hoe we deze beveiligen? Daartoe dienen deze FAQ’s, die een kort overzicht geven van de meest gestelde vragen en aangeven waar je verdere informatie kan vinden. Wij vinden het belangrijk om hierover in alle transparantie te communiceren. Indien je vindt dat het beter kan of indien je suggesties hebt om onze aanpak te verbeteren, dan horen we dit graag via het contact formulier dat je onderaan deze pagina kan vinden. 

GDPR staat voor General Data Protection Regulation. In het Nederlands wordt dit de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ of AVG genoemd. GDPR gaat om nieuwe Europese wetgeving die vanaf 25 mei 2018 van toepassing is op het verzamelen, beheren en beveiligen van persoonlijke gegevens van Europese burgers. Je vindt meer informatie over GDPR en de rechten die je hiermee krijgt als consument op verschillende publieke websites, zoals die van de Europese Unie of de controle-authoriteiten van elk land in de Europese Unie.

Wij zijn onderdeel van de FNG Group. Elk merk binnen onze groep streeft ernaar om jouw gegevens op een volledig veilige manier te verwerken, en in alle transparantie te communiceren over de gegevens die we over jou verzamelen, hoe lang we deze bijhouden en waarvoor we deze gebruiken. In essentie verzamelen wij gegevens om jou als klant een bepaalde dienst te kunnen verlenen (zoals het leveren van een bestelling op onze webshop), om een optimale dienstverlening te kunnen aanbieden, onze communicatie op je voorkeuren af te kunnen stemmen en ons assortiment zo goed mogelijk op je noden te laten aansluiten. Je vindt details over welke gegevens wij verzamelen, hoe wij deze beveiligen en met welke partijen wij deze delen in onze Privacy Policy.

Wij verzamelen enkel gegevens wanneer dit noodzakelijk is om een dienst te kunnen leveren, indien je hiervoor je toestemming geeft, of in het verleden hebt gegeven, of indien wetgeving ons hiertoe verplicht. Je vindt details over welke gegevens wij verzamelen, hoe lang we deze bijhouden, waarvoor we deze gebruiken en hoe we deze gegevens beveiligen in onze Privacy Policy . Indien je dit wenst kan je een overzicht opvragen van de gegevens die we over jou hebben verzameld. Dit kan je doen via het invulformulier dat beschikbaar is op www.expresso.nl/gpr

Wij verzamelen diverse soorten persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. In essentie verzamelen wij gegevens om:
• Jou als klant een dienst te kunnen leveren, waarvoor we deze gegevens nodig hebben. In het kader van aankopen & leveringen van bestellingen via onze webshop bv.;
• Je een optimale dienstverlening te kunnen bieden. Dit doen we bv. om o je gebruik van onze websites & apps te vergemakkelijken wanneer je je aanmeldt;
• Je instellingen op te slaan bij het gebruik van onze diensten;
• Onze communicatie op je voorkeuren af te kunnen stemmen, zoals in onze nieuwsbrieven of in onze on-line gemeenschappen of social media kanalen;
• Gerichte marketingcampagnes en / of samenwerkingen, mogelijk met derde partijen, op te zetten, om acties te ontwikkelen die aansluiten op je interesses.

Je vindt details over welke gegevens wij verzamelen, en waarvoor wij deze gebruiken in onze Privacy Policy .

Ja, dat kan. Indien je dit wenst kan je een overzicht opvragen van de gegevens die we over jou hebben verzameld. Dit kan je doen via het invulformulier dat beschikbaar is op www.expresso.nl /gdpr.

We bewaren je gegevens voor een periode van maximaal 2 jaar. Tenzij je ons opnieuw de toestemming geeft om deze gegevens bij te houden en te gebruiken, of tenzij het wettelijk verplicht is om gegevens langer te bewaren, verwijderen we na deze periode je gegevens, of houden we deze enkel nog anoniem bij, om bv. statistische analyses & rapportering uit te kunnen voeren. Je vindt hierover meer informatie in onze Privacy Policy.

Ja, dat kan. Indien je op onze site inlogt met je account naam en paswoord, krijg je je belangrijkste persoonlijke gegevens te zien. Je kan deze zelf wijzigen, waardoor deze ook automatisch op onze systemen worden aangepast. Indien dit je niet lukt, of er een technisch probleem optreedt, vul dan a.u.b. het invulformulier in op www.expresso.nl/gdpr, en vink het juiste verzoek aan. We behandelen dan je vraag zo spoedig mogelijk.

Ja, dat kan. Indien je dit wenst, zullen wij je gegevens verwijderen uit onze systemen, of houden we deze enkel nog anoniem bij zodat deze niet meer aan jou kunnen gelinkt worden. We houden op dat moment gegevens enkel nog anoniem bij, om bv. statistische analyses & rapportering uit te kunnen voeren. Vul a.u.b. het invulformulier in op www.expresso.nl/gdpr met je verzoek, en we behandelen je vraag zo spoedig mogelijk.

Uiteraard is dit mogelijk. Het volstaat om de ‘unsubscribe’/‘uitschrijven’/’afmelden’ optie aan het einde van onze mails te gebruiken om je uit te schrijven van onze communicatie, en bv. geen nieuwsbrieven meer te ontvangen. Lukt dit je niet? Loop je tegen een technisch probleem aan? Of wil je je onmiddellijk uitschrijven? Vul dan het invulformulier in, en vink het juiste verzoek aan. We behandelen dan je vraag zo spoedig mogelijk.

Voordat wij gegevens delen met derde partijen, sluiten wij eerst een overeenkomst af zodat jouw persoonsgegevens worden gewaarborgd. Wij versturen of verwerken enkel alleen noodzakelijke gegevens. Met de volgende derde partijen delen (of verwerken) wij jouw gegevens:

Klantenservice

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Pinterest
  • Google Shopcontrol
  • CowHills
  • Salesupply
  • PostNL

E-commerce

  • De Nieuwe Zaak
  • Copernica
  • Spaaza
  • Tealium
  • Buckaroo
  • Klarna
  • Barilliance

Online marketing

  • Bing Criteo
  • Google Analytics
  • Facebook
  • VWO
  • Tradetracker
  • Now-Interact

Het spijt ons dat we niet aan je verwachtingen hebben voldaan, en dat je niet tevreden bent met onze dienstverlening of de manier waarop we met je gegevens omgaan. Mogen wij vragen om contact op te nemen met onze klantenservice via het invulformulier.

Uiteraard heb je steeds het recht om een klacht in te dienen bij de bevoegde overheidsinstantie, die waakt over de correcte uitvoering van de GDPR wetgeving. Ook indien je onvoldoende antwoord hebt gekregen van onze klantendienst, kan je hier terecht. Voor Nederland: Autoriteit Persoonsgegeven - https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/ Voor België: Privacy Commissie - https://www.privacycommission.be/nl).